Campagne volwassenenonderwijs
Op vrijdag 3 mei 2019 lanceert Katholiek Onderwijs Vlaanderen haar campagne naar aanleiding van de schaalvergrotingsoperatie voor het volwassenenonderwijs.
Wat is volwassenenonderwijs precies?
Het volwassenenonderwijs, vaak veelal avondonderwijs of onderwijs voor sociale promotie genoemd, richt zich op niet-leerplichtigen om hen kennis, vaardigheden en attitudes bij te brengen die nodig zijn voor de persoonlijke ontwikkeling, het maatschappelijk functioneren, het verder deelnemen aan onderwijs of het uitoefenen van een beroep. Er bestaat een bijzonder grote variëteit in het aanbod dat zich situeert op het niveau van het secundair onderwijs en waar erkende studiebewijzen worden uitgereikt.
Waarom deze campagne?
Vanaf september 2019 zal het landschap binnen het Vlaamse volwassenenonderwijs er volledig anders uitzien. Vanwege een door de overheid opgedragen schaalvergrotingsoperatie zal het aantal katholieke centra dalen van ongeveer veertig tot negen grotere gehelen. Deze oefening in schaalvergroting blijft niet zonder gevolgen voor de cursisten, het personeel, de directies en de centrumbesturen. De campagne dient om deze transformatie en de troeven van het volwassenenonderwijs onder de aandacht te brengen.
Waarom nu een schaalvergroting?
Het volwassenenonderwijs maakt een fusieproces door dat moet resulteren in hogere zichtbaarheid, professionelere werking, sterkere profilering, betere bediening en begeleiding van de cursist, en meer beleidsvoerend vermogen zodat het volwassenenonderwijs zich meer kan profileren als kansenonderwijs.
Getuigenissen
- Directeurs Johan Nicasie en Carmen Wullaert:
“We zijn ervan overtuigd dat het volwassenenonderwijs een zeer belangrijke rol kan blijven spelen in het stimuleren van een leercultuur een leven lang.”
- Bestuurder Jan Meers:
“Door de schaalvergroting kunnen wij nu als bestuur veel professioneler samenwerken, kunnen wij initiatieven nemen die we in het verleden niet konden nemen.”
- Leraren Patrick en Ruben:
“We willen echt bruggenbouwers zijn: mensen verrijken, versterken en verwonderen. Dat is echt ons doel hier in het volwassenenenonderwijs.”
- Cursisten An-Charlotte, Isabelle en Christiaan:
“Voor mij is het heel belangrijk in het volwassenenonderwijs dat je stage doet, maar dat je ondertussen ook lessen volgt.”
Voor vragen over het volwassenenonderwijs kun je terecht bij het team van het postinitieel onderwijs.
Volwassenenonderwijs op nieuwe sporen. Binnen katholiek onderwijs naar negen centra
Referentienummer: InDialoog-2018-2019-5_06-11
Tijdschrift: In dialoog, Verschenen: 01/05/2019
Auteur: Berteloot Kurt, Demeersseman Eddy, van Weel Ton
De centra voor volwassenenonderwijs voor een grote transformatie. Het hoger beroepsonderwijs en de lerarenopleidingen verdwijnen uit hun aanbod; een ongeziene schaal-vergrotingsoperatie voltrekt zich; en het volwassenenonderwijs wordt door een nieuwe financiering getransformeerd tot 'kansenonderwijs'. De herpositionering van het volwassenenonderwijs maakt het onderwerp uit van deze bijdrage waarin de nadruk ligt op het nieuwe landschap dat zich de komende jaren zal aandienen, want de puzzel van wie-gaat-met-wie lijkt gelegd te zijn.Position paper volwassenenenonderwijs
Referentienummer: Cur-20190502-4
Verschenen: 02/05/2019
Met deze position paper volwassenenonderwijs beklemtoont Katholiek Onderwijs Vlaanderen de cruciale rol voor de centra voor volwassenenonderwijs in de evolutie naar een lerende samenleving en kenniseconomie. Toch worden op dit ogenblik heel wat beslissingen genomen die deze positie van het volwassenenonderwijs ondermijnen. Vandaar dat Katholiek Onderwijs Vlaanderen een aantal eisen naar voren schuift die de zorgwekkende positie van het volwassenenonderwijs moet versterken. Deze eisen situeren zich op het niveau van het onderwijsaanbod, curriculumontwikkeling, personeel en infrastructuur. Doorheen deze eisen loopt één rode draad: het creëren van beleidsruimte, autonomie met de nodige deregulering daaraan gekoppeld.
Goedgekeurd door RvB van 8/11/2018
$[dc_identifier?(Referentienummer: )()] | $[dc_identifier] |
$[dc_type?(Type: )()] | $[dc_type] |
$[dcterms_abstract?(Korte inhoud: )()] | $[dcterms_abstract] |
$[re_keyword?(Trefwoorden: )()] | $[re_keyword] |
$[dc_creator?(Auteur: )()] | $[dc_creator] |
$[dc_publisher?(Uitgever: )()] | $[dc_publisher] |
$[dcterms_audience?(Doelpubliek: )()] | $[dcterms_audience] |
$[dc_date?(Vergaderdatum: )()] | $[dc_date] |
$[dcterms_issued?(Verschenen: )()] | $[dcterms_issued] |
$[Tijdschrift?(Tijdschrift: )()] | $[Tijdschrift] |
$[Jaargang?(Jaargang: )()] | $[Jaargang] |
$[Periode?(Periode: )()] | $[Periode] |
$[Nummer?(Nummer: )()] | $[Nummer] |
$[Paginas?(Pagina's: )()] | $[Paginas] |
$[dc_relation?(Bijlage: )()] | $[dc_relation] |
$[referringTo?(Bijlage: )()] | $[referringTo:annex] |