Basisoptie Sport

Inspirerende voorbeelden voor de basisoptie Sport A-stroom (onderdeel Wetenschap en sport)

Ideeën worden aangereikt maar het is wel de verantwoordelijkheid van de leraar om de ideeën aan te passen aan de leerlingengroep die hij voor zich heeft en in overleg met de collega’s van de tweede en derde graad.

Leerplandoel 2

De leerlingen passen wetenschappelijke vaardigheden toe.

Veiligheidscartoons

Spellen

Leerplandoel 12

De leerlingen tonen in experimenten en contexten de relatie tussen sport en verschillende disciplines van de natuurwetenschappen aan.

Chemie en sport

Dopingschandaal in Leidschendam

Dopingschandaal in Leidschendam

Verzuring van spieren

De hot en coldpack

Uitbreiding

Via experimenten maken leerlingen kennis met chemie. Hiermee kan geduid worden dat chemie veel te maken heeft met:

  • de bouw en structuur van stoffen
  • stofveranderingen
  • energetische aspecten bij een stofverandering

Voorbeelden:

Je kan hier ook werken met druppelproeven. Het gaat erom om op een placemat/ een nuclonschaal of een petrischaaltje ,druppeltjes van bepaalde stoffen te laten reageren en observeren wat er gebeurt.

Voorbeelden:

  • Een druppel inkt en een druppel javel mengen om de ontkleuring waar te nemen
  • Een spatelpuntje vanillepoeder en een druppel water
  • Een spatelpuntje bakpoeder en een druppel tafelazijn.

Fysica en sport

Het verschil tussen de ligging van het zwaartepunt bij meisjes en jongens

Hefbomen

Hefbomen

Toetsen

Onderscheid tussen fysische en chemische verschijnselen

Leerplandoel 13

De leerlingen onderzoeken de aanwezigheid van stoffen in voeding en sportdranken.

Voedingsstoffen aantonen

Chemische analyse van dranken

Leerplandoel 15

De leerlingen illustreren aanpassingen om het evenwicht te verbeteren aan de hand van voorbeelden uit de sportwereld.

Experimenteren met zwaartekracht en evenwicht

Evenwicht in de sport

Experimenteren met zwaartekracht en evenwicht