Basisoptie Sport
Inspirerende voorbeelden voor de basisoptie Sport A-stroom (onderdeel Wetenschap en sport)
Ideeën worden aangereikt maar het is wel de verantwoordelijkheid van de leraar om de ideeën aan te passen aan de leerlingengroep die hij voor zich heeft en in overleg met de collega’s van de tweede en derde graad.
Leerplandoel 2
De leerlingen passen wetenschappelijke vaardigheden toe.
Veiligheidscartoons
- Laboreglement
- Veiligheidssymbolen schadelijk
- Veiligheidssymbolen ontvlambaar
- Veiligheidssymbolen toxisch
- Veiligheidssymbolen schadelijk voor omgeving
- Veiligheidssymbolen brandbaar
- Veiligheidssymbolen corrosief
- Veiligheidssymbolen algemeen
Spellen
Leerplandoel 12
De leerlingen tonen in experimenten en contexten de relatie tussen sport en verschillende disciplines van de natuurwetenschappen aan.
Chemie en sport
Dopingschandaal in Leidschendam
Dopingschandaal in Leidschendam
Uitbreiding
Via experimenten maken leerlingen kennis met chemie. Hiermee kan geduid worden dat chemie veel te maken heeft met:
- de bouw en structuur van stoffen
- stofveranderingen
- energetische aspecten bij een stofverandering
Voorbeelden:
- lanceer je bruistabletraket
- eitje wordt springbal
- olifantenpasta voor kinderen
- roest
- de blauwe kolf
- de faraoslang
Je kan hier ook werken met druppelproeven. Het gaat erom om op een placemat/ een nuclonschaal of een petrischaaltje ,druppeltjes van bepaalde stoffen te laten reageren en observeren wat er gebeurt.
Voorbeelden:
- Een druppel inkt en een druppel javel mengen om de ontkleuring waar te nemen
- Een spatelpuntje vanillepoeder en een druppel water
- Een spatelpuntje bakpoeder en een druppel tafelazijn.
Fysica en sport
Het verschil tussen de ligging van het zwaartepunt bij meisjes en jongens
Hefbomen
Toetsen
Onderscheid tussen fysische en chemische verschijnselen
Leerplandoel 13
De leerlingen onderzoeken de aanwezigheid van stoffen in voeding en sportdranken.
Leerplandoel 15
De leerlingen illustreren aanpassingen om het evenwicht te verbeteren aan de hand van voorbeelden uit de sportwereld.
Experimenteren met zwaartekracht en evenwicht
$[dc_identifier?(Referentienummer: )()] | $[dc_identifier] |
$[dc_type?(Type: )()] | $[dc_type] |
$[dcterms_abstract?(Korte inhoud: )()] | $[dcterms_abstract] |
$[re_keyword?(Trefwoorden: )()] | $[re_keyword] |
$[dc_creator?(Auteur: )()] | $[dc_creator] |
$[dc_publisher?(Uitgever: )()] | $[dc_publisher] |
$[dcterms_audience?(Doelpubliek: )()] | $[dcterms_audience] |
$[dc_date?(Vergaderdatum: )()] | $[dc_date] |
$[dcterms_issued?(Verschenen: )()] | $[dcterms_issued] |
$[Tijdschrift?(Tijdschrift: )()] | $[Tijdschrift] |
$[Jaargang?(Jaargang: )()] | $[Jaargang] |
$[Periode?(Periode: )()] | $[Periode] |
$[Nummer?(Nummer: )()] | $[Nummer] |
$[Paginas?(Pagina's: )()] | $[Paginas] |
$[dc_relation?(Bijlage: )()] | $[dc_relation] |
$[referringTo?(Bijlage: )()] | $[referringTo:annex] |