Initiatieven van externen - Nieuwsbrief 160

08 mei 2019

We ontvingen deze initiatieven van externen:

  • Herstelgericht werken reikt leraren en directies tools aan om conflicten duurzaam aan te pakken. Leerlingen ontwikkelen relationele vaardigheden die nodig zijn om het samen leven en leren aangenaam en boeiend te maken. Ligand bouwde een partnerschap met het Amerikaanse International Institute for Restorative Practices (IIRP) dat elk jaar twee wereldconferenties organiseert. Dit jaar komt IIRP van 15 tot 17 mei 2019 naar Kortrijk. Focus van het evenement is ‘Community Well-being and Resilience.’ Voor deze editie is Ligand gastorganisator. Meer info en inschrijven.
  • Op donderdag 6 juni organiseert Lasso pARTicipe!, een gratis inspiratiedag in Muntpunt voor iedereen die op een participatieve manier met kinderen en tieners rond cultuur werkt. Het wordt een dag speciaal voor leerkrachten, jeugd- en cultuurwerkers: een ontmoetingsplek om kennis te maken met het culturele aanbod, geïnspireerd te raken over hoe je als jeugdorganisatie of school kunt samenwerken met een culturele organisatie of hoe je een artistiek project op poten kunt zetten.
  • De specifieke lerarenopleiding lichamelijke opvoeding (SLO-LO) organiseert haar 46e nascholing op 13, 14, 17 en 18 juni 2019 met als centrale thema 'Zichtbaar leren in Lichamelijke Opvoeding'. Tijdens de 46e nascholing besteden ze aandacht aan ‘instructional alignment’. 
  • Met de projectoproep Veranderwijs.nu wil de Koning Boudewijnstichting leraren en andere onderwijsactoren financieel ondersteunen om te experimenteren met nieuwe, participatieve onderwijspraktijken gericht op het ontwikkelen van burgerschapscompetenties. Zo werken we samen aan een open, inclusieve en duurzame samenleving. Dien je dossier in voor 25 juni en ga volgend schooljaar aan de slag!
  • In het project Taalmindset verken je samen met andere taalleraren, studenten en lerarenopleiders van UCLeuven-Limburg hoe je aan de leermotivatie en leerprestaties van je leerlingen kunt werken. De UCLL zet daarbij in op het realiseren van een kwaliteitsvolle taaldidactiek die gebruik maakt van de meest recente inzichten uit leerpsychologisch en neurocognitief onderzoek. In teams van taalleraren ga je concreet aan de slag om onderzoeksresultaten te vertalen naar bruikbare leermiddelen voor de taalklas. Doorheen het project leer je de mindset van je leerlingen en van jezelf beter kennen en sturen. Interesse? Neem dan zeker contact op met Katrien Dewaele (Katrien.dewaele [at] ucll.be) voor 3 juni 2019.

We ontvingen deze vacatures van externen: