Initiatieven van externen - Nieuwsbrief 157

03 april 2019

We ontvingen deze initiatieven van externen:

  • Stad Brugge en Hogeschool VIVES nodigen je graag uit om deel te nemen aan het tweede Onderwijscongres van Stad Brugge op woensdag 24 april 2019, met een goed gevuld programma met verschillende workshops en sessies met gastsprekers. 
  • Donderdag 2 mei 2019 organiseert de Vlaamse Overheid een studiedag over leerlingenvervoer. Tijdens de inspiratiesessies proberen ze een antwoord te geven op je bezorgdheden rond leerlingenvervoer. Ook het pilootproject leerlingenvervoer komt uitgebreid aan bod. Ben je nieuwsgierig naar de resultaten van het pilootproject? Ben je klaar om geïnspireerd te worden over het thema leerlingenvervoer? Schrijf je dan snel in voor de studiedag.
  • Het Agentschap voor onderwijsdiensten organiseert op vrijdag 3 mei 2019 in Brussel het jaarlijkse uitwisselingsmoment over vluchtelingen en onderwijs. Deelname is gratis.
  • LIEN-Vlaanderen organiseert op 28 en 29 mei 2019 naar jaarlijkse traditie een congres in Blankenberge. Dit jaar focussen we op “de leraar als motiverende coach”, met Maarten Vansteenkiste als keynotespreker. Meer info en inschrijven
  • ‘MOS duurzame scholen, straffe scholen’ organiseert in de maanden april en mei twee actiedagen rond groene speelplaatsen en buiten lesgeven:
    • Met de derde buitenlesdag op 25 april 2019 laat MOS de scholen kennismaken met het buiten lesgeven ('outdoor education'). Alle leraren basis- en secundair onderwijs worden opgeroepen om op 25 april 2019 met de leerlingen ‘buiten te vliegen’. Buiten leren, buiten spelen en buiten bewegen is leuk en heeft een gunstig effect op het welzijn en de leerprestaties. Lichamelijke opvoeding, knutselen, leren over de natuur … maar ook taal- en rekenlessen zijn buiten vaak veel leuker dan binnen. Heel wat lessuggesties en de inschrijvingspagina kun je vinden op de website 'Buitenlesdag'.
    • Meer dan zestig scholen zetten op 15 mei 2019 hun schoolpoort open voor leraren en directies van andere scholen. Ze pakken dan uit met hun groene speelplaats en vertellen graag over de manier waarop die tot stand kwam en hoe ze ervan gebruikmaken in hun lessen. Bezoekers kunnen zich inschrijven tot 23 april.
  • Wil je met de hele school een project uitwerken rond plastic? Je leerlingen engageren en sensibiliseren? Djapo maakte een reeks lessen rond Mei Plasticvrij voor zowel kleuter-, lager, als secundair onderwijs, met verschillende deelthema’s. Doet jouw klas of school mee met Mei Plasticvrij? Registreer je actie voor dat schooloverschrijdend project met klassen uit Vlaanderen en Nederland.
  • Schoolmakers heeft een nieuwe module klaar en kondigt het met het nodige tromgeroffel aan: Gedifferentieerd evalueren. De e-course Leren differentiëren krijgt een extra dimensie: gedifferentieerd evalueren. Saskia Vandeputte legt in een kort filmpje op de website uit wat het eigenlijk concreet betekent: ‘Gedifferentieerd evalueren houdt in dat je leerlinggericht evalueert op die vlakken waar dat relevant is.’ Vijf inzichten helpen om dat goed te kunnen plaatsen.
  • In 2019 gaat de titel ‘Leraar van het Jaar’ naar een team. Want sterk onderwijs bieden leraren en directeurs niet (meer) alleen. Wie samenwerkt, is blijer in zijn job en voelt zich meer verbonden met zijn school. En door talenten te bundelen, breng je leerlingen verder. Ken jij zo’n topteam(pje)? Of maak je er zelf deel van uit? Nomineer dat duo, die werkgroep of de hele ploeg vóór 15 april.
  • Vanaf 1 september 2019 is kwaliteitsvolle aanvangsbegeleiding een recht en een plicht voor elke onderwijsinstelling. Deskundige mentoren spelen een sleutelrol in die aanvangsbegeleiding . Odisee verzorgt in Brussel het postgraduaat ‘Mentoring en Coaching’. De module ‘mentor en starter in de spiegel’ kan vanaf volgend jaar ook apart opgenomen worden. Sinds 2012 leidt Odisee eveneens schoolontwikkelaars (banaba) op, directies of beleidsondersteuners die tijdens hun opleiding met projecten in hun school aan de slag gaan, waarbij ze collega’s en het team meenemen in een proces van onderbouwde initiatieven die de kwaliteit van de opleidingsinstelling versterken. Op 24 mei stellen de afstuderende schoolontwikkelaars hun projecten voor.
  • Ook tijdens de paasvakantie hebben leerlingen of ouders de kans om een vraag of zorg te delen met CLBch@t. Op maandag, dinsdag en donderdag van 17 tot 21 uur en op woensdag van 14 tot 21 uur.

We ontvingen deze vacature van externen: