Identiteitsontwikkeling
Als Dienst Identiteit & kwaliteit willen wij katholieke scholen in hun identiteitsontwikkeling en hun kwaliteitsontwikkeling ondersteunen.
Wereldwijd katholiek onderwijs. Enkele belangrijke thema’s naar aanleiding van een internationaal congres over de katholieke school
Referentienummer: InDialoog-2019-2020-2_06-11
Tijdschrift: In dialoog, Verschenen: 01/11/2019
Auteur: Van den Brande Marc
In juni 2019 hield het katholiek onderwijs zijn wereldcongres in New York. Wat betekent het katholiek onderwijs wereldwijd? En kunnen we iets leren uit de ontwikkelingen van katholieke scholen in andere landen? Dit artikel gaat in op enkele thema’s die de wereldorganisatie van katholiek onderwijs aankaart.Hoezo katholiek? Typologieën van Nederlandse christelijke en katholieke basisscholen
Referentienummer: InDialoog-2018-2019-5_44-49
Tijdschrift: In dialoog, Verschenen: 01/05/2019
Auteur: Vanspeybroeck Kris
In deze bijdrage maken we kennis met twee Nederlandse onderzoeken waarbij men op basis van de ervaringen van schoolleiders een beeld of typologie schetst van protestants-christelijke (2011) en katholieke (2018) basisscholen. Beide onderzoeken hebben als doel om de veelheid aan basisscholen samen te brengen tot een beperkt aantal schooltypen. Die schooltypen zijn op hun beurt een hefboom voor de identiteitsontwikkeling van de christelijke of katholieke basisschool en bij uitbreiding voor alle onderwijsniveaus. We ronden dit artikel af met drie hefbomen voor de identiteitsdialoog in Vlaamse katholieke scholen.De katholieke dialoogschool en de onderwijstraditie. Ruimte voor waarachtig spreken.
Referentienummer: InDialoog-2017-2018-5_18-23
Tijdschrift: In dialoog, Verschenen: 16/05/2018
Auteur: Goemaere Didier, Maex Joke, Mortier Geert
Hoe spoort een onderwijstraditie met het concept ‘Katholieke Dialoogschool’? Vanuit het Lasalliaans perspectief staan we stil bij de vooronderstellingen die aan de basis kunnen liggen van de keuze voor het concept van de katholieke dialoogschool en de implicaties voor de invulling ervan.Reflecties over goed onderwijs. Pedagogie in de katholieke dialoogschool: enkele perspectieven
Referentienummer: InDialoog-2017-2018-3_18-23
Tijdschrift: In dialoog, Verschenen: 01/01/2018
Auteur: Desmet Dominiek, Snoecx Carl
Het maatschappelijke discours over goed onderwijs heeft dikwijls een neoliberale inslag. Vanuit een eigentijdse tegendraadsheid gaan we op zoek naar de eigen doelstellingen van onderwijs. En hoe krijgen die doelstellingen gestalte in de katholieke dialoogschool?Nieuwe publicatie. Katholieke dialoogschool. Wissel op de toekomst
Referentienummer: InDialoog-2016-2017-4_26-29
Tijdschrift: In dialoog, Verschenen: 01/03/2017
Auteur: Bouwens Jan, Vereecke Paul
De publicatie Katholieke dialoogschool. Wissel op de toekomst gaat verder op het dubbele spoor van de katholieke dialoogschool: wetenschappelijke en empirische achtergronden enerzijds en implementatie in de praktijk anderzijds. Niet alleen krijgt de lezer een duidelijk en genuanceerd beeld van de huidige stand van zaken, hem wordt ook een realistisch perspectief geboden om in de toekomst te groeien in de richting van de katholieke dialoogschool.De katholieke dialoogschool. Een pedagogisch project
Referentienummer: InDialoog-2016-2017-1_44-49
Tijdschrift: In dialoog, Verschenen: 01/10/2016
Auteur: Pollefeyt Didier
De katholieke dialoogschool staat in de focus. Wat verstaan we onder katholieke dialoogschool? Prof. Didier Pollefeyt van de Faculteit Theologie en Religiewetenschappen KU Leuven staat stil bij het theoretisch concept en onderzoekt hoe katholieke scholen dit concretiseren.
$[dc_identifier?(Referentienummer: )()] | $[dc_identifier] |
$[dc_type?(Type: )()] | $[dc_type] |
$[dcterms_abstract?(Korte inhoud: )()] | $[dcterms_abstract] |
$[re_keyword?(Trefwoorden: )()] | $[re_keyword] |
$[dc_creator?(Auteur: )()] | $[dc_creator] |
$[dc_publisher?(Uitgever: )()] | $[dc_publisher] |
$[dcterms_audience?(Doelpubliek: )()] | $[dcterms_audience] |
$[dc_date?(Vergaderdatum: )()] | $[dc_date] |
$[dcterms_issued?(Verschenen: )()] | $[dcterms_issued] |
$[Tijdschrift?(Tijdschrift: )()] | $[Tijdschrift] |
$[Jaargang?(Jaargang: )()] | $[Jaargang] |
$[Periode?(Periode: )()] | $[Periode] |
$[Nummer?(Nummer: )()] | $[Nummer] |
$[Paginas?(Pagina's: )()] | $[Paginas] |
$[dc_relation?(Bijlage: )()] | $[dc_relation] |
$[referringTo?(Bijlage: )()] | $[referringTo:annex] |