09 april 2019

Na het overleg tussen delegaties van de Franse Gemeenschapscommissie en van het Vlaams Parlement was dit dossier in de Senaat beland.

08 april 2019

De tweede conceptnota over een zorgpaspoort in het onderwijs werd toegelicht door Katia Segers. Haar pleidooi was dat de vlotheid die inzake zorgnoden van studenten al bestond in het hoger onderwijs, via een zorgpaspoort ook ingeburgerd zou geraken in het basis- en secundair onderwijs.

08 april 2019

Terwijl de relevantie van de twee gedachtewisselingen, de laatste vraag om uitleg van deze legislatuur en de resolutie over hoogbegaafden voor het actuele onderwijsbeleid duidelijk was, leken mij de twee conceptnota’s op deze laatste drukke onderwijscommissievergaderdag eerder een kwestie van Vlaams Parlementsleden die ook nog snel te elfder ure hun conceptnota geboekt wilden zien in de annalen

04 april 2019

We updateten de verschillende modellen van schoolreglement voor het schooljaar 2019-2020. Het gaat om deze modellen:

04 april 2019

Op 3 april 2019 gaf het Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) op de externe stuurgroep ‘Ondersteuningsmodel’ toelichting bij de omkadering voor de ondersteuningsnetwerken (ONW) in 2019-2020. Het is de bedoeling om de procedure rond te hebben tegen half mei.

03 april 2019

Ten slotte nog een ook bekend thema voor onderwijscommissaris Caroline Gennez. In de krant waren nu concrete cijfers verschenen van de studiekosten in de eerste graad van het secundair onderwijs. Een concrete invulling dus van de zgn. studiekostenmonitor. Vragensteller Gennez promootte nogmaals de maximumfactuur en vroeg welk initiatief minister Crevits daarvoor ging nemen.

03 april 2019

De vraag om uitleg van onderwijscommissaris Ingeborg De Meulemeester vond haar oorsprong in het meest recente rapport over vroegtijdige schoolverlaters. Dat cijfer was voor het tweede jaar op rij gestegen. Hoe wilde minister Crevits het terugdringen?

Pagina's

  • De Dienst Lerenden behartigt in Katholiek Onderwijs Vlaanderen alle aspecten die verband houden met de relatie tussen onderwijsinstellingen en lerenden, en dit van kleuter- over secundair tot hoger en volwassenenonderwijs.