Anderstalige nieuwkomers in het secundair onderwijs
Momenteel wordt er in 93 scholen onthaalonderwijs voor anderstalige nieuwkomers (OKAN) georganiseerd. Jongeren van 12 tot 18 die pas toekomen in Vlaanderen en die de onderwijstaal nog niet kennen, kunnen in OKAN een taalbad krijgen. Daarbij wordt ook gepeild wat de interesses en capaciteiten zijn van elke jongere om hem te laten doorstromen naar de studierichting in het vervolgonderwijs die daar best op aansluit.
Regelgeving
- Omzendbrief SO 75 Onthaalonderwijs voor anderstalige nieuwkomers in het voltijds gewoon secundair onderwijs
- Besluit van de Vlaamse regering inzake de organisatie van onthaalonderwijs voor anderstalige nieuwkomers in het gewoon voltijds secundair onderwijs
Onze visie op onthaalonderwijs en meer informatie over de regelgeving vind je in drie mededelingen onderaan deze pagina.
Documentatie
Onthaalonderwijs voor anderstalige kinderen (OKAN) als uitdaging voor ons onderwijs
Referentienummer: InDialoog-2017-2018-1_27-31
Tijdschrift: In dialoog, Verschenen: 13/09/2017
Auteur: Devos Ann
In de nasleep van de asielcrisis van 2015 stromen nu de eerste jonge vluchtelingen door naar het reguliere onderwijs. Door het spreidingsplan dat de regering wil opzetten, zullen alle scholen geconfronteerd worden met die problematiek. In dit artikel willen we aan de hand van een aantal getuigenissen aantonen dat het soms noodzakelijk is om verder te willen denken dan je eigen referentiekader, wanneer je met andere normen of andere situaties geconfronteerd wordt.Nieuwkomers, een zaak voor elke school
Referentienummer: InDialoog-2016-2017-2_13-17
Tijdschrift: In dialoog, Verschenen: 01/11/2016
Auteur: Devos Ann
De ongeziene vluchtelingenstroom heeft enorme impact op het onderwijs. De minister speelde kort op de bal. Scholen met onthaalklassen voor anderstalige nieuwkomers kregen de opdracht en de middelen om hun capaciteit uit te breiden. We staan stil bij de uitdagingen voor deze scholen.Visie op onthaalonderwijs
Referentienummer: MLER_035
OKAN in de onthaalschool
Referentienummer: MLER_028
Bijlagen:
De ex-OKAN-leerling in de vervolgschool
Referentienummer: MLER_025
$[dc_identifier?(Referentienummer: )()] | $[dc_identifier] |
$[dc_type?(Type: )()] | $[dc_type] |
$[dcterms_abstract?(Korte inhoud: )()] | $[dcterms_abstract] |
$[re_keyword?(Trefwoorden: )()] | $[re_keyword] |
$[dc_creator?(Auteur: )()] | $[dc_creator] |
$[dc_publisher?(Uitgever: )()] | $[dc_publisher] |
$[dcterms_audience?(Doelpubliek: )()] | $[dcterms_audience] |
$[dc_date?(Vergaderdatum: )()] | $[dc_date] |
$[dcterms_issued?(Verschenen: )()] | $[dcterms_issued] |
$[Tijdschrift?(Tijdschrift: )()] | $[Tijdschrift] |
$[Jaargang?(Jaargang: )()] | $[Jaargang] |
$[Periode?(Periode: )()] | $[Periode] |
$[Nummer?(Nummer: )()] | $[Nummer] |
$[Paginas?(Pagina's: )()] | $[Paginas] |
$[dc_relation?(Bijlage: )()] | $[dc_relation] |
$[referringTo?(Bijlage: )()] | $[referringTo:annex] |