Algemene pedagogische reglementeringen
- APR 1 - Het persoonlijk werk van de leerling
- APR 2 - De begeleidende klassenraad in de loop van het schooljaar - De begeleidende klassenraad in de loop van het schooljaar
- APR3 - De delibererende klassenraad op het einde van het 1ste en 2de leerjaar A of B van de eerste graad van het gemoderniseerde secundair onderwijs
- APR 3 - De delibererende klassenraad op het einde van het schooljaar vanaf het 2de leerjaar van de eerste graad
- APR 4 - Het goed gebruik van de schooltijd
- APR 5 - Documenten bij de lesvoorbereiding
Er bestaan vijf “Algemene Pedagogische Reglementeringen” (APR). Deze teksten geven bij een aantal pedagogisch-didactische onderwerpen enerzijds reglementaire aandachtspunten, die een hulp zijn voor de correcte toepassing van de vigerende reglementering, en anderzijds aanbevelingen, die ter ondersteuning worden aangereikt. Ze zijn dus eigenlijk geschreven om de leraar te helpen bij zijn taak. In feite zou elke leraar deze teksten moeten bezitten en geregeld raadplegen, samen met collega’s, in de vak-vergadering. Deze teksten worden geregeld geactualiseerd en zijn onontbeerlijk als inspiratie bij het schoolgebeuren. Zij zijn bedoeld als uitgangspunt voor de school om eigen accenten te leggen in het schoolproject. Ze worden verder geconcretiseerd in het arbeidsreglement van de school.
Algemene Pedagogische Reglementering nr. 1: Het persoonlijk werk van de leerling
Referentienummer: Cur-20160128-106
Deze tekst plaatst het persoonlijk werk in een breed perspectief waarbinnen verschillende vormen van onderwijzen en leren mogelijk zijn, en in het perspectief van levenslang leren. Heb je vragen bij het persoonlijk werk van de leerling (zin en vormen van persoonlijk werk), de rol van de leraar, terugkoppeling en evaluatie, een schoolbeleid inzake het persoonlijk werk, dan kun je antwoorden en uitdagingen vinden in de APR 1.Algemene Pedagogische Reglementering nr. 2
Referentienummer: MLER_124
De delibererende klassenraad op het einde van het 1ste leerjaar A of B van de eerste graad van het gemoderniseerde secundair onderwijs
Referentienummer: MLER_115
Algemene Pedagogische Reglementering nr. 3 voor het voltijds secundair onderwijs
Referentienummer: MLER_083
Een belangrijk aspect van de lerarentaak heeft te maken met evalueren en delibereren. Deze nieuwe APR 3 vervangt de vorige van 2003 en bevat informatie over de samenstelling van de delibererende klassenraad. Verder worden de bevoegdheden en plichten beschreven, o.m. vanuit de deliberatievraag, de deliberatiehouding, het dossier van de leerling m.i.v. het evaluatiesysteem, de concrete beslissingsmodaliteiten en de motiveringsplicht.M2015_10_16_LER_Algemene Pedagogische Reglementering nr. 4 - Het goed gebruik van de schooltijd
Referentienummer: Ler-MED-20151016-APR4
Auteur: Evenepoel Karolien
De goede organisatie van het schoolleven vraagt eveneens veel aandacht. De aanwezigheid van leraren en leerlingen, een rationele organisatie van de lestijd, zinvolle lesvervangende activiteiten, een optimale evaluatietijd en een goede planning worden behandeld in de APR 4.Algemene Pedagogische Reglementering nr. 5.: Documenten bij de lesvoorbereiding
Referentienummer: Cur-20160128-105
Auteur: Informatica
Waar vooral beginnende leraren het meeste baat bij zullen vinden zijn de documenten bij de lesvoorbereiding. Hierin wordt verwezen naar het leerplan (als wettelijk verplicht basisdocument met de eindter-men erin vervat), het jaarplan (als hulp- en communicatiemiddel voor de vakgroep), de lesvoorbereiding (als persoonlijk werkinstrument in al zijn aspecten: beginsituatie van de leerlingen, prioritaire lesdoelstellingen, leerinhouden, werkvormen en leermiddelen, structuur en lesopbouw, evaluatie), de schoolagenda (een hulpmiddel voor de leraar, een wettelijke verplichting voor de leerling), leerboeken en cursus-pakketten. Heel wat vragen worden verduidelijkt in de APR 5.
$[dc_identifier?(Referentienummer: )()] | $[dc_identifier] |
$[dc_type?(Type: )()] | $[dc_type] |
$[dcterms_abstract?(Korte inhoud: )()] | $[dcterms_abstract] |
$[re_keyword?(Trefwoorden: )()] | $[re_keyword] |
$[dc_creator?(Auteur: )()] | $[dc_creator] |
$[dc_publisher?(Uitgever: )()] | $[dc_publisher] |
$[dcterms_audience?(Doelpubliek: )()] | $[dcterms_audience] |
$[dc_date?(Vergaderdatum: )()] | $[dc_date] |
$[dcterms_issued?(Verschenen: )()] | $[dcterms_issued] |
$[Tijdschrift?(Tijdschrift: )()] | $[Tijdschrift] |
$[Jaargang?(Jaargang: )()] | $[Jaargang] |
$[Periode?(Periode: )()] | $[Periode] |
$[Nummer?(Nummer: )()] | $[Nummer] |
$[Paginas?(Pagina's: )()] | $[Paginas] |
$[dc_relation?(Bijlage: )()] | $[dc_relation] |
$[referringTo?(Bijlage: )()] | $[referringTo:annex] |