Voor het leergebied wiskunde zijn er ontwikkelingsdoelen voor type 1,2 en 8 uitgewerkt. Schoolteams kunnen ontwikkelingsdoelen selecteren uit:

  • De ontwikkelingsdoelen die voor een bepaald onderwijstype zijn vastgelegd;
  • De eindtermen of ontwikkelingsdoelen van het gewoon basisonderwijs.
  • De ontwikkelingsdoelen die voor andere onderwijstypes zijn vastgelegd.

Curriculum wiskunde

Type 7 buitengewoon kleuteronderwijs uitgangspunten
Type 7 buitengewoon kleuteronderwijs ontwikkelingsdoelen

Type 8 buitengewoon kleuteronderwijs uitgangspunten
Type 8 buitengewoon kleuteronderwijs ontwikkelingsdoelen

Type 1 uitgangspunten
Type 1 ontwikkelingsdoelen

Type 2 functioneel rekenen uitgangspunten
Type 2 functioneel rekenen ontwikkelingsdoelen

Type 8 uitgangspunten (uitgangspunten eindtermen)
Type 8 ontwikkelingsdoelen (eindtermen)

Type 8 bijkomende OD uitgangspunten
Type 8 bijkomende ontwikkelingsdoelen

Type 7 uitgangspunten (eindtermen)
Type 7 ontwikkelingsdoelen (eindtermen)

Type 3 feedback keuze set ontwikkelingsdoelen : servicedocument

Leerlijn functioneel rekenen ontwikkelen

Wat is functioneel rekenen?

We zouden ‘functioneel’ kunnen omschrijven als ‘ op een realistische manier verder bouwen op de ervaringen van iedere leerling, rekening houdend met de toekomstverwachtingen’.

We stellen ons steeds de vraag: “Wat we vandaag doen, is dat betekenisvol voor dit kind? Staat het in functie van de naaste ontwikkeling van dit kind en in functie van de toekomstperspectieven? Dat kan levensecht en realistisch zijn maar dat kan ook gaan om abstracte, moeilijkere redeneringen of een geheugentraining zijn. (cfr. maaltafels)

Enkele voorbeelden

  • Rekenen in en om de woning, rekenen in de keuken, een kamer schilderen.
  • Reizen met tram, bus en trein, de routeplanner en op tijd in de bioscoop.
  • Voldoende nachtrust, het juiste aantal pilletjes en het volgen van een dieet.
  • Wanneer ben je jarig; zal ik je komen ophalen; hoe laat moet je thuis zijn.
  • Meten en wegen, op weg, in de vakantie en erop uit.
  • Waar wil je heen, hoe kan je er komen, hoeveel geld neem je mee en hoe laat wil je weg.
  • Past het allemaal in de koffer, neem je een gsm mee en welke nummers zijn dan belangrijk, adressen, postcode.
  • Je mag me altijd bellen, hier is mijn nummer, schrijf het even op.
  • Stuur je me een sms- je, je hebt maximaal 160 tekens.
  • Welke schoenmaat en welke kledingmaat heb je? hoeveel geef je eigenlijk uit aan kleding?
  • Procentberekening geven we tijdens de solden periode want dan is de transfer naar de realiteit gemakkelijker gelegd.
  • De autohandelaar, de marktverkoper, 3 halen en  2 betalen.
  • Rente en aflossing van je woning, vakantiegeld besteden

Relevante websites