Zorgbeleid in het secundair onderwijs
Het vademecum zorgbreed en kansenrijk onderwijs wil het schoolteam ondersteunen bij het ontwikkelen van een visie op een GOK- en zorgbeleid. Het heeft ook de ambitie een toetssteen te zijn voor het schoolbeleid en de dagdagelijkse praktijk.
Zorg is een breed begrip dat ruimer gaat dan de aanpak van problemen en preventief werken. Het gaat om het geheel van initiatieven die door alle schoolbetrokkenen worden genomen om optimale ontwikkelingskansen te creëren voor alle leerlingen. Zorg op school heeft steeds betrekking op de domeinen leren en studeren, onderwijsloopbaan, welbevinden (psychisch en sociaal functioneren) en gezondheid.
Documentatie
Onderwijs aan cognitief sterk functionerende leerlingen.
Referentienummer: InDialoog-2020-2021-2_18-23
Tijdschrift: In dialoog, Verschenen: 01/11/2020
Auteur: Coppieters Jan
Je kunt begaafdheid niet reduceren tot hoge intelligentie. Leerlingen kunnen begaafd zijn op cognitief, sociaal, perceptueel, creatief of motorisch vlak. In dit artikel ligt de focus op cognitieve begaafdheid, want we hebben het over de onderwijspraktijk en het leren van leerlingen op school. Daar heeft cognitieve begaafdheid de grootste impact op.Onderwijs aan cognitief sterk functionerende leerlingen
Referentienummer: MLER_141
Zorg voor de zieke leerling in de secundaire school
Referentienummer: MLER_126
Bijlagen:
Algemene Pedagogische Reglementering nr. 2
Referentienummer: MLER_124
Onderwijs aan huis voor zieke jongeren (TOAH – SIO - POAH)
Referentienummer: MLER_113B
Bijlagen:
Rol van PBD en CLB in het versterken van leerlingenbegeleiding op school
Referentienummer: MLER_106
Aanpak van gezondheidszorgen binnen onderwijs
Referentienummer: MLER_097
Bijlagen:
Toelichting bij het decreet betreffende de leerlingenbegeleiding in het basisonderwijs, het secundair onderwijs en de centra voor leerlingenbegeleiding.
Referentienummer: MLER_069
Tienerzwangerschappen op school
Referentienummer: MLER_068
Vrijstelling van vakken en-of vakonderdelen in het gewoon secundair onderwijs
Referentienummer: MLER_060
Eerste hulp op school
Referentienummer: MLER_049
Bijlagen:
Continuering zorg van basis- naar secundair onderwijs
Referentienummer: MLER_037
GC en IAC in het secundair onderwijs
Referentienummer: MLER_026
Toelichting bij het decreet betreffende maatregelen voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften
Referentienummer: MLER_011
Visie op universal design for learning (UDL) en redelijke aanpassingen
Referentienummer: MLER_007
Bijlagen:
Leerlingen met leerproblemen en leerstoornissen in het so
Referentienummer: MLER_2016_017_Leerproblemen en leerstoornissen
Bijlagen:
Verschenen: 08/09/2016
Inclusief onderwijs en het M-decreet. Drieluik
Referentienummer: InDialoog-2016-2017-5_44-49
Tijdschrift: In dialoog, Verschenen: 15/05/2017
Auteur: Van den Brande Marc
Met de invoering van het M-decreet hebben steeds meer leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften (SOB) een plaats gezocht in het gewoon onderwijs. Annet De Vroey ging in haar doctoraatsproefschrift na welke factoren belangrijk zijn bij de introductie van inclusief onderwijs. We waren benieuwd naar haar inzichten. We confronteerden vervolgens begeleider competentieontwikkeling Griet Goossens met de resultaten van het onderzoek en we gingen te rade bij Anne Rasschaert, die in het kader van een banaba schoolontwikkeling naging wat de gevolgen van het M-decreet voor een concreet schoolteam zijn.
$[dc_identifier?(Referentienummer: )()] | $[dc_identifier] |
$[dc_type?(Type: )()] | $[dc_type] |
$[dcterms_abstract?(Korte inhoud: )()] | $[dcterms_abstract] |
$[re_keyword?(Trefwoorden: )()] | $[re_keyword] |
$[dc_creator?(Auteur: )()] | $[dc_creator] |
$[dc_publisher?(Uitgever: )()] | $[dc_publisher] |
$[dcterms_audience?(Doelpubliek: )()] | $[dcterms_audience] |
$[dc_date?(Vergaderdatum: )()] | $[dc_date] |
$[dcterms_issued?(Verschenen: )()] | $[dcterms_issued] |
$[Tijdschrift?(Tijdschrift: )()] | $[Tijdschrift] |
$[Jaargang?(Jaargang: )()] | $[Jaargang] |
$[Periode?(Periode: )()] | $[Periode] |
$[Nummer?(Nummer: )()] | $[Nummer] |
$[Paginas?(Pagina's: )()] | $[Paginas] |
$[dc_relation?(Bijlage: )()] | $[dc_relation] |
$[referringTo?(Bijlage: )()] | $[referringTo:annex] |