Bestuurlijke optimalisering en schaalvergroting (BOS)
Besturen die 'optimaal' functioneren kunnen hun scholen beter ondersteunen in de steeds complexer wordende uitdagingen die op hen afkomen. Katholiek Onderwijs Vlaanderen maakt dan ook een speerpunt van BOS in haar beleid.
Besturen vinden hier zowel ruimere achtergrondinformatie bij BOS als meer concrete en technische nota's en documenten die hen kunnen ondersteunen in het BOS-proces. Deze zullen stelselmatig verder aangevuld worden.
Voor vragen en suggesties i.v.m. BOS kunnen besturen contact opnemen via bos [at] katholiekonderwijs.vlaanderen.
Draaiboek en thematische nota's
BOS is een belangrijk, maar complex proces dat heel wat verschillende aspecten behelst. Ter ondersteuning van haar besturen heeft Katholiek Onderwijs Vlaanderen een aantal nota’s en documenten ontwikkeld.
Het betreft groeidocumenten die zullen worden aangepast bij eventuele verdere ontwikkelingen binnen één van deze thema’s of het thema bestuurlijke optimalisering en schaalvergroting in haar geheel.
Daarnaast zal de informatie op korte en middellange termijn worden uitgebreid met thematische nota’s over ‘BOS & onderwijsplanning’, 'BOS & organisatiestructuur', …
Regionale ankerfiguren besturen
- Regio Antwerpen: Dis Van Berckelaer - dis.vanberckelaer [at] katholiekonderwijs.vlaanderen
- Regio Limburg: Pierre Colla - pierre.colla [at] katholiekonderwijs.vlaanderen
- Regio Mechelen-Brussel: Guido François - guido.francois [at] katholiekonderwijs.vlaanderen
- Regio Oost-Vlaanderen: Eddy Van der Maelen - eddy.vandermaelen [at] katholiekonderwijs.vlaanderen
- Regio West-Vlaanderen: Ward Goudenhooft - ward.goudenhooft [at] katholiekonderwijs.vlaanderen
Regionale BOS-begeleiders
- Regio Antwerpen: Helga Melis - helga.melis [at] katholiekonderwijs.vlaanderen
- Regio Limburg: Johan Briers - johan.briers [at] katholiekonderwijs.vlaanderen
- Regio Mechelen-Brussel: Fons Nuyens - fons.nuyens [at] katholiekonderwijs.vlaanderen
- Regio Oost-Vlaanderen: Christ De Schepper - christ.deschepper [at] katholiekonderwijs.vlaanderen
- Regio West-Vlaanderen: Filip Defauw - filip.defauw [at] katholiekonderwijs.vlaanderen
Achtergrondinformatie
- Wat is BOS?
- Beslissing raad van bestuur vzw VSKO (8 januari 2015)
- Conceptnota en VLOR-advies over de conceptnota
Documentatie
-
Kadernota en draaiboek
-
Communicatie en inspraak
-
Financiën
-
Missie, visie en kernwaarden
-
Instrumentarium
-
Internaten
-
Juridische aspecten
- BOS & Juridische aspecten van een fusie van vzw's
- BOS & Keuze van vzw
- Fusie-overeenkomst
- Modelovereenkomst waarbij een schoolbestuur één of meer school/scholen/vestigingsplaats(en) overdraagt aan een ander schoolbestuur
- Model Fusieovereenkomst ingevolge ontbinding
- Model Fusieprotocol Inbreng Om Niet
- Voorbeeldtekst notulen overlap schoolbestuur en scholengemeenschap na fusie
- Akte met het voorstel tot inbreng om niet
- Verslag van de raad van bestuur bij een inbreng om niet
- Akte tot vaststelling van de inbreng om niet
- Backplanning
- Voorbereiding vzw's
-
Organisatiestructuren
-
Patrimonium & Infrastructuur
-
Personeel
-
Preventie
Veelgestelde vragen door besturen
Moet moed voor visie? De kracht van visie bij bestuurlijke optimalisering en schaalvergroting (BOS)
Referentienummer: InDialoog-2019-2020-2_12-17
Tijdschrift: In dialoog, Verschenen: 01/11/2019
Auteur: Wallaert Tomas
Waarom slagen besturen er zo moeilijk in hun visie in de praktijk te brengen? Soms ontbreekt het aan moed om dat te doen. In dit artikel analyseren we geslaagde en minder geslaagde BOS-projecten aan de hand van het ZevenBouwstenenModel.Kwaliteitsvol besturen
Referentienummer: InDialoog-2018-2019-3_06-16
Tijdschrift: In dialoog, Verschenen: 22/01/2019
In dit artikel kaderen we in eerste instantie de oorsprong van de bevoegdheden van een bestuur. Verder gaan we dieper in op kwaliteitsvol besturen, brengen we de ondersteuning vanuit Katholiek Onderwijs Vlaanderen voor besturen nog even in beeld en verwijzen we naar instrumenten en documenten die besturen van nut kunnen zijn. We ronden het artikel af met een reflectie over bestuurlijke optimalisering en scholengemeenschappen.BOS in de praktijk
Referentienummer: InDialoog-2018-2019-1_06-16
Tijdschrift: In dialoog, Verschenen: 01/09/2018
Auteur: Van der Vorst Chris
Bestuurlijke optimalisering en schaalvergroting (BOS) is een proces dat al jaren bij tal van schoolbesturen in het katholiek onderwijs loopt. Wij vonden in vier bisdommen besturen die wilden getuigen over hun aanpak, ervaringen en toekomstplannen. Zij gaven waardevolle tips mee voor schoolbesturen, directeurs en hun stakeholders die met een gelijkaardig veranderingsproces bezig zijn of ermee willen beginnen.Een charter van goed bestuur
Referentienummer: InDialoog-2016-2017-2_06-12
Tijdschrift: In dialoog, Verschenen: 01/11/2016
Auteur: Van den Brande Marc
Schaalvergroting is geen doel op zich. We willen vooral een goed bestuur voor onze scholen: een bestuurlijke optimalisering. Schaalvergroting is hooguit een middel om daartoe te komen. Daarom kunnen we ons als schoolbestuur beter focussen op de vraag: wat verstaan we onder goed bestuur? Zijn er spelregels waar iedereen zich aan moet houden? Na gesprekken in diverse beleidsorganen van het katholiek onderwijs kwamen we tot een charter van goed bestuur: uitgangspunten en principes die voor elk bestuur richtinggevend kunnen zijn.Bestuurlijke schaalvergroting in beeld
Referentienummer: InDialoog-2016-2017-1_28-35
Tijdschrift: In dialoog, Verschenen: 01/10/2016
Auteur: Van den Brande Marc
Begin 2015 formuleerde Katholiek Onderwijs Vlaanderen de intentie om tot een bestuurlijke optimalisering en schaalvergroting te komen. Op vrij korte termijn moet het aantal schoolbesturen significant verminderen en de bestuurlijke taken kwalitatief beter uitgewerkt worden. Hoe evolueert die schaalvergroting? Zijn er al zichtbare effecten? Waar moeten we in de toekomst aandacht aan besteden? In dit artikel proberen we een beeld van de bestuurlijke schaalvergroting te schetsen.2017_05_22KadernotaBOS.pdf
Referentienummer: Bes-20170308-14
2019_06_04BOSDRAAIBOEK voor WVV.pdf
Referentienummer: Bes-20170308-12
Auteur: Van der Vorst Chris
2019_06_04_BOSDRAAIBOEKnaWVVvan 4 april 2019.pdf
Referentienummer: Bes-20190604-13
Auteur: Van der Vorst Chris
2019_05_22_A3DraaiboekFusieproceduresnaWVV4april2019.pdf
Referentienummer: Bes-20190604-4
Auteur: Vandendriessche Rita
2017_03_06Voorbeeldtekstintentieverklaring.pdf
Referentienummer: Bes-20170307-12
2017_03_06Controlelijst.xlsx
Referentienummer: Bes-20170308-7
Beslissing raad van bestuur vzw VSKO (8 januari 2015)
Referentienummer: Bes-20170111-47
Auteur: Schelstraete Geert
Microsoft Word - 2019_04_05BOS&Meldingsprocedures
Referentienummer: Bes-20170307-15
Auteur: Van der Vorst Chris
2017_03_07_BES__BOS_financiële aspecten.pdf
Referentienummer: Bes-20170308-4
2018_02_19_ToolRatioanalyse_blanco_1.xlsx
Referentienummer: Bes-20180122-1
Auteur: Vermeersch Trui
2017_03_06BOS&Overdrachtcontracten.pdf
Referentienummer: Bes-20170308-10
Conceptnota BOS Vlaamse Regering
Referentienummer: Bes-20170116-23
Voorbeeld Huishoudelijk reglement
Referentienummer: Bes-20170510-49
2019_04_24_Voorbeeldstatutenvlgsnieuwe WVV.docx
Referentienummer: Bes-20190820-11
2017_05_09BOS & Naamgeving.pdf
Referentienummer: Bes-20170510-36
Overdracht schoolbestuur - juridische aspecten
Referentienummer: Bes-20170111-45
2017_03_06BOS&keuzevzw.pdf
Referentienummer: Bes-20170307-13
Organisatiemodellen
Referentienummer: B_Egids_20161122_
BOS & patrimonium
Referentienummer: Bes-20170130-25
Overdracht schoolbestuur - luik infrastructuur
Referentienummer: Bes-20161208-51
Personeelsconsequenties bij fusie van vzw's
Referentienummer: 2016_12_20_PER_MED_Personeelsconsequenties_bij_fusie_van_vzw
Bijlagen:
Datum laatste wijziging: 05/10/2020
Wijziging: Toevoeging model kennisgeving wijziging schoolbestuur
2016_12_20_PER_MED_Bijlage_personeelsconsequenties_bij_fusie_van_vzw.pdf
Referentienummer: Bes-20170308-22
2017_03_06BOS&Overdrachtcontracten.pdf
Referentienummer: Bes-20170308-10
2017_03_06Controlelijst.xlsx
Referentienummer: Bes-20170308-7
2017_03_14BOS Com&Inspraak.pdf
Referentienummer: Bes-20170314-10
2019_06_03BOS&Preventie.pdf
Referentienummer: Bes-20170314-7
Auteur: Van der Vorst Chris
2017_05_02BijlageA3DraaiboekFusieprocedures.pdf
Referentienummer: Bes-20170308-13
2017_05_08BOS Instrumentarium vzw.pdf
Referentienummer: Bes-20170510-53
2019_04_03_BOS CommunicatieInspraak.docx
Referentienummer: Bes-20170314-10
Auteur: Van der Vorst Chris
2017_03_14BOS&Preventie.pdf
Referentienummer: Bes-20170314-7
2017_12_04Modelovereenkomst - overdracht van school of vestigingsplaats.pdf
Referentienummer: Bes-20171204-28
2017_12_04Voorbeeldtekstnotulenoverlapschoolbestuur en scholengemeenschap na fusie.pdf
Referentienummer: Bes-20171205-1
2017_11_20_Tijdlijnen maken.pdf
Referentienummer: Bes-20171211-61
Auteur: Decuyper Marleen
Voorbeeld tijdlijn
Referentienummer: Bes-20171211-64
2017_12_10_Communicatieplan_opstellen.pdf
Referentienummer: Bes-20171211-62
Auteur: Decuyper Marleen
Voorbeeld_planning_communicatie.xlsx
Referentienummer: Bes-20171211-63
Auteur: Decuyper Marleen
BOS - Inbreng - 01 - Voorbeeld voorstel tot inbreng om niet.docx
Referentienummer: Bes-20180307-9
BOS - Inbreng - 02 - Voorbeeld verslag RvB.DOCX
Referentienummer: Bes-20180307-10
BOS - Inbreng - 03 - Voorbeeld akte tot inbreng om niet.docx
Referentienummer: Bes-20180307-11
Modelbrief_overdracht AGION.DOCX
Referentienummer: Bes-20180418-42
Overdracht schoolbestuur - luik infrastructuur
Referentienummer: Bes-20161208-51
2017_10_26_BOS Missie visie en kernwaarden.pdf
Referentienummer: Bes-20171023-17
Auteur: Vandendriessche Rita
2018_03_15_Backplanningautomatischversie5.xlsx
Referentienummer: Bes-20180604-55
2018_06_04Voorbereidingvzw's.pdf
Referentienummer: Bes-20180604-64
2018_06_18BOS Internaten definitief definitief.pdf
Referentienummer: Bes-20180619-1
2019_01_15Model fusieovereenkomst ingevolge ontbinding
Referentienummer: Bes-20170307-14
2019_01_15Model Fusieprotocol Inbreng om niet.docx
Referentienummer: Bes-20190116-2
2019_04_26_Leidraadaanpassingstatuten.pdf
Referentienummer: Bes-20190403-13
Auteur: Vandendriessche Rita
$[dc_identifier?(Referentienummer: )()] | $[dc_identifier] |
$[dc_type?(Type: )()] | $[dc_type] |
$[dcterms_abstract?(Korte inhoud: )()] | $[dcterms_abstract] |
$[re_keyword?(Trefwoorden: )()] | $[re_keyword] |
$[dc_creator?(Auteur: )()] | $[dc_creator] |
$[dc_publisher?(Uitgever: )()] | $[dc_publisher] |
$[dcterms_audience?(Doelpubliek: )()] | $[dcterms_audience] |
$[dc_date?(Vergaderdatum: )()] | $[dc_date] |
$[dcterms_issued?(Verschenen: )()] | $[dcterms_issued] |
$[Tijdschrift?(Tijdschrift: )()] | $[Tijdschrift] |
$[Jaargang?(Jaargang: )()] | $[Jaargang] |
$[Periode?(Periode: )()] | $[Periode] |
$[Nummer?(Nummer: )()] | $[Nummer] |
$[Paginas?(Pagina's: )()] | $[Paginas] |
$[dc_relation?(Bijlage: )()] | $[dc_relation] |
$[referringTo?(Bijlage: )()] | $[referringTo:annex] |