Onze netwerkorganisatie in beeld: interview met Mieke Molemans

31 januari 2019

Katholiek Onderwijs Vlaanderen verenigt katholieke scholen, centra, internaten, hogescholen en een universiteit. We zijn een grote netwerkorganisatie: meer dan 1 op de 7 Vlamingen leert of werkt immers in het katholiek onderwijs. In deze rubriek brengen we dat netwerk in beeld. We interviewen elke maand een lid van onze organisatie om te weten te komen wat haar/hem drijft en wat Katholiek Onderwijs Vlaanderen voor haar/hem betekent.

Deze maand laten we Mieke Molemans aan het woord. Mieke is directeur van WICO campus Mater Dei in Overpelt. Ze is verantwoordelijk voor het DNA-project of reorganisatie van de Scholengemeenschap WICO.

Wat drijft je in je opdracht als directeur?

Scholen dragen een grote verantwoordelijkheid ten aanzien van de jongeren en de maatschappij. Die verantwoordelijkheid vraagt deskundigheid én engagement, waardoor werken in het onderwijs alles in zich heeft om een interessante, boeiende werkplek te zijn. Ik gaf heel graag les en ben heel graag directeur. Ook al blijft het verdomd moeilijk om op voor mij zeer belangrijke aspecten echt vooruitgang te boeken. Ik denk dan aan het vertalen van wetenschappelijk onderzoek over leren naar doeltreffender onderwijs, of aan de obstakels die wij blijven tegenkomen, waardoor jongeren die eerder “in een buitenbaan” (Welzijnszorg wees er ons dit jaar weer op) moeten starten hun achterstand niet krijgen bijgebeend en te dikwijls de piste vroegtijdig verlaten.

Wat betekent Katholiek Onderwijs Vlaanderen voor jou?

De netwerkorganisatie waar ik mededirecteurs kan ontmoeten, waardoor informatie over onderwijsthema's mij vlot bereikt, en waar diensten en medewerkers zijn die mij in moeilijke zaken ondersteuning bieden en informatie geven.

Hoe kunnen we samen bouwen aan Katholiek Onderwijs Vlaanderen?

Als wij samen antwoorden vinden op de uitdagingen voor het onderwijs van vandaag en morgen. Ik heb ervaren dat Katholiek Onderwijs Vlaanderen die rol heel uitdrukkelijk heeft waargemaakt in de vele aspecten die met de zorg voor leerlingen te maken heeft (leerlingenbegeleiding, zorgcontinuüm, Universal Design for Learning ...).

Waarom is jouw school een katholieke dialoogschool?

Onze school kiest uitdrukkelijk voor de dialoog over religie, levensbeschouwing, en zin- en zijnsvragen. In de scholengemeenschap WICO, waar wij onze missie en visie geactualiseerd hebben, spreken wij van ferme keuzes. Of je nu gelovig bent of niet: het Evangelie dwingt tot een aantal keuzes die ook in ons onderwijs niet eenvoudig, niet gemakkelijk en zelfs niet populair zijn, maar wel een kompas zijn voor genereus onderwijs.

Hoe maakt je bestuur werk van bestuurlijke optimalisering en schaalvergroting?

Op niveau van de directies is er al vele jaren een traditie van overleg met het basisonderwijs in de regio. Sinds meer dan twee jaar wordt er ook intens gezocht naar meer samenwerking tussen de besturen van het basisonderwijs en het secundair onderwijs.

Wat maakt je trots op jouw scholen?

Ik ben trots op de dagelijkse inzet van het schoolteam. Trots op de positieve feedback die de leerlingen ons geven over hun band met hun leraren en over het schoolklimaat. Trots op de zovele initiatieven die er zijn om de kwaliteit van de begeleiding of coaching van leerlingen te verbeteren. Handelingsgericht werken, Autonomie-Betrokkenheid-Competentie-theorie toepassen, Nieuwe Autoriteit aanleren en gebruiken ...

Ik ben trots om het voorbije jaar, ondanks de moeilijkheden, twijfels en onzekerheden, toch de bereidheid te voelen bij velen om van de reorganisatie in onze scholengemeenschap iets goeds te maken en de nieuwe samenwerking ook met een zekere nieuwsgierigheid te benaderen.

Ons congres op 22 januari 2019 was getiteld 'Genereus ambitieus'. Wat betekent dit voor jou en jouw scholen?

Genereus ambitieus is een mooie samenvatting van wat elk personeelslid van een school best combineert: genereus zijn voor leerlingen, waardoor de basis gelegd wordt om ambitie alle kansen te geven. Dan voelt een leerling zich veilig en kan de lat voor iedereen hoog gelegd worden.

Als het directieteam en het bestuur genereus ambitieus zijn, voelen leraren zich veilig en durven zij creatief te zijn, en zullen zijn of haar talenten als leraar en opvoeder zich blijven ontwikkelen.  Dan zullen ook alle andere medewerkers (denk maar aan het secretaraat, de technische dienst en de onderhoudsdienst) ervaren dat ze mogen en moeten meedenken om de organisatie verder op te tillen. 

Als de collega's onderling genereus ambitieus zijn, kan samenwerking prima verlopen en zal ook voor het eigen werk de lat hoog gelegd kunnen worden.