Initiatieven van externen - Nieuwsbrief 167

26 juni 2019

We ontvingen deze initiatieven van externen:

  • Van 19 tot 21 september organiseert UCSIA een internationale conferentie rond Community Service Learning. De conferentie begint met een studiedag waar leraren secundair onderwijs kunnen deelnemen aan verschillende Nederlandstalige workshops. Wil je graag meer weten over CSL als werkvorm, over de rol van reflectie of hoor je graag een leraar aan het woord die met haar klas een CSL-traject heeft afgelegd? Dan is de studiedag een perfecte gelegenheid.
  • Onderzoek toont aan dat een interculturele schoolcultuur ervoor zorgt dat leerlingen zich meer ‘thuis voelen’ op school, wat op zijn beurt een positieve invloed heeft op de schoolprestaties van álle leerlingen, met of zonder migratieachtergrond. Heel wat Vlaamse secundaire scholen willen werken aan een interculturele schoolcultuur, maar vragen zich af: hoe doen we dat? School zonder Racisme ontwikkelde, samen met enkele partners, een traject ‘Interculturele Schoolcultuur’. Al vier scholen stapten in zo’n traject en volgend schooljaar kunnen nog eens vijf scholen gratis met zo’n traject van start gaan. Interesse? Stel je kandidaat
  • Welke studiekeuze maak ik best? Welke toekomstmogelijkheden biedt deze richting? Vlajo geeft laatstejaars in het secundair en hoger onderwijs dé kans om een antwoord te vinden. Tijdens Vlajo Ondernemers voor de Klas tussen 13 januari en 6 maart 2020 gaat een ondernemer gedurende twee uur in dialoog met jongeren. Op die manier krijgen leerlingen/studenten een beter zicht op het reilen en zeilen in het bedrijfsleven. Mail naar wendy.smets [at] vlajo.org met je schoolgegevens (volledig adres) en studierichting(en) waarmee je graag deelneemt.
  • Vanaf volgend schooljaar wordt de rechtstreeks toegankelijke hulp voor kinderen met (een vermoeden van) autisme uitgebreid. De thuisbegeleidingsdiensten autisme in Vlaanderen zullen samenwerken met de kinderopvang en het gewoon onderwijs via de nieuwe functie ‘Globale individuele ondersteuning (GIO)’. Via die samenwerking wordt de participatie van jonge kinderen (0-7 jaar; van de start in de kinderopvang tot de transitie naar het eerste leerjaar) met (een vermoeden van) autisme in inclusieve contexten, zoals de kinderopvang en het gewoon onderwijs, extra ondersteund.
  • Een deskundige begeleiding van (kandidaat-)leraren door mentoren in de scholen zelf is een van de hefbomen om te komen tot professioneel gevormde leraren die bereid zijn om levenslang te leren en mee te werken aan continue kwaliteitsverbetering op school. Daarom organiseert Thomas More, samen met onze pedagogische begeleidingsdienst, het postgraduaat Mentor in stage- en aanvangsbegeleiding.

We ontvingen deze vacatures van externen: