Initiatieven van externen - Nieuwsbrief 155

20 maart 2019

We ontvingen deze initiatieven van externen:

  • Op vrijdag 26 april 2019 verwelkomt Thomas More Otto de Loor op een studiedag over leerarrangementen. Hij geeft zijn visie op Differentiëren small-medium-large als verbinding tussen zinvol en betekenisvol onderwijs. Daarna volgen boeiende workshops onder leiding  van Vlajo, Daniëlle Daniëls en docenten van de Lerarenopleiding Thomas More. Ook leraren uit het werkveld delen hun succesverhalen.
  • De nieuwe eindtermen voor de eerste graad secundair onderwijs gaan in vanaf 1 september 2019. De studiedag nieuwe eindtermen ‘economische en financiële competenties’, die op maandag 6 mei 2019 georganiseerd wordt door de Faculteit Economie en Bedrijfswetenschappen van de KU Leuven, richt zich specifiek op leraren die een inhoudelijke en pedagogische verdieping wensen rond de nieuwe eindtermen ‘Economische en financiële competenties’ en rond de basisgeletterdheid ‘Financiële competenties’.
  • Op vrijdag 24 mei 2019 organiseert de lerarenopleiding van Thomas More, campus Vorselaar, een studiedag over STEAM onderwijs (Science, Technology, Engineering, Arts en Mathematics) bij 6- tot 15-jarigen. Tijdens de studiedag stellen ze de resultaten van verschillende Europese samenwerkingsprojecten voor, waaronder Eurosteam. Daarnaast bieden ze sessies aan waarin kant-en-klare STEAM lespakketten worden voorgesteld.
  • We brengen graag deze initiatieven van het Vlaams Instituut Gezond Leven onder de aandacht:
    • Lokale infosessies Gezonde School vanaf april 2019: Organiseren jullie op school soms een gezond ontbijt? Een bewegingstussendoortje? Wist je dat gezondheid ook in de eindtermen zit en dat het gezondheidsbeleid nu een onderdeel van het beleid op leerlingenbegeleiding is? Reden te meer dus om gezondheid op school extra in de verf te zetten. Het Vlaams Instituut Gezond Leven en de Logo’s slaan daarom de handen in elkaar en organiseren in 2019 lokale infosessies Gezonde School. Meer info en inschrijven.
    • Herinnering deelname indicatorenbevraging: ​​In hoeveel Vlaamse scholen staat nog een frisdrankautomaat? Op welke manier proberen scholen hun leerlingen te stimuleren om meer te bewegen? Allerlei vragen waarop Het Vlaams Instituut Gezond Leven een antwoord probeert te vinden om de Vlaamse gezondheidsdoelstellingen te monitoren. En dat kan met jullie hulp door de indicatorenbevraging in te vullen. Zo krijgt ook jouw school inzicht in het eigen preventief gezondheidsbeleid. Lees meer.
    • Gratis materialen voedings- en bewegingsdriehoek: Als school kun je de materialen van de voedings- en bewegingsdriehoek volledig gratis bestellen. Gebruik daarvoor dit bestelformulier.

We ontvingen deze vacature van externen: