Initiatieven van externen - Nieuwsbrief 139

06 november 2018

We ontvingen deze initiatieven van externen:

  • Wil jij samen met eNSPIRED genderstereotypen verbannen uit het klaslokaal? Wil je meer genderbewust voor de klas staan en samen met internationale experten antwoorden bieden op internationale genderuitdagingen? Schrijf je dan zeker in voor het gastcollege 'Gender en onderwijs: internationaal gastcollege en hands-on werkwinkels' op dinsdag 13 november 2018.
  • Op 15 november 2018 vindt de UNESCO Wereldfilosofiedag plaats. Daarom doet VEFO een oproep aan elke basis- en secundaire school in Vlaanderen: ga filosoferen! Neem ter inspiratie zeker een kijkje bij het lesmateriaal op hun website.
  • Studio Globo organiseert op dinsdag 20 november 2018 in Bilzen de inspiratiedag ‘Kinderkracht’. Veerkracht, een positief zelfbeeld, assertiviteit, zelfvertrouwen … zijn bouwstenen die belangrijk zijn in het ontwikkelingsproces bij jonge kinderen. Tijdens de inspiratiedag krijg je concrete suggesties om mee aan de slag te gaan in je klas, je school of je scholengroep.

  • Op vrijdag 16 november 2018 vindt in Campus Lemmens een impulsdag ‘All together now!’ plaats. Groepsmusiceren neemt in de muziekles een almaar belangrijker plaats in. Welke inhouden en werkvormen kunnen daarbij aan bod komen? Op de impulsdag dompelen drie experts je onder in het vocale en instrumentale groepsmusiceren in klasverband. Schrijf in door te e-mailen naar educatie.lemmens [at] luca-arts.be. Deelname kost 60 euro, inclusief lunch.

  • LUCA School of Arts organiseert op dinsdagavond 4 december in Campus Lemmens een impulsavond ‘evalueren’. Evalueren is een voortdurend proces van observeren, feedback geven en bijsturen. In de lezing geeft professor Martin Fautley een overzicht van een aantal vraagstukken bij het evalueren in muziekonderwijs vanuit een internationaal perspectief. De lezing reikt ook praktische tools aan om zelf aan de slag te gaan met formatieve evaluatiestrategieën. Schrijf je in door te e-mailen naar educatie.lemmens [at] luca-arts.be. De deelnameprijs bedraagt 15 euro.
  • Op dinsdag 13 november organiseert groep Gidts het symposium ‘Cognitieve Ondersteuning Door Augmented Reality’ (CODAR). Het CODAR-project brengt jongeren, leraren en begeleiders in het onderwijs en de zorgsector in contact met een uniek interactief programmeerbaar projectiesysteem. Zo leren ze werken met innovaties die geïntroduceerd worden in sociale economie.
  • Op donderdag 15 november 2018 organiseert de Vereniging van Leraren in de Economische Wetenschappen (VLEW) een studiedag rond het centrale thema “Hoe eco is onze economie?”. De studiedag vindt plaats op de campus Proximus (Geldenaaksebaan 335, 3001 Heverlee) van hogeschool UCLL.
  • Het Netwerk Leerproblemen kent opnieuw een prijs toe voor goede praktijkvoorbeelden over 'Vormgeven aan het M-decreet vanuit de onderwijsbehoeftes van kinderen met leerproblemen'. De prijs bestaat uit een geldprijs (500 euro) en de publicatie van het praktijkvoorbeeld in een boek of op de website van het Netwerk. Goede voorbeelden kunnen zeker inspirerend werken. Ze zijn daarom op zoek naar scholen, leraren, zorgcoördinatoren, leerlingenbegeleiders, ondersteuners … die hun expertise en manier van werken willen delen om zo anderen aan te zetten om er ook mee aan de slag te gaan. Meer info.
  • De Vlaamse Scholierenkoepel (VSK) biedt een ondersteuningsaanbod aan voor elke directie die werk wil maken van leerlingenparticipatie. Zij zijn en blijven een belangrijke spil in het waarmaken van een participatiecultuur op school. Meer info.
  • Hoe krijg je 11- en 12-jarigen razend enthousiast over Europa? Met Sterrenklas, een online wedstrijd over Europa van 5 november 2018 tot en met 9 mei 2019. In 2019 zijn er Europese verkiezingen. Daarom nemen enkele enthousiaste kinderen van het 5de en 6de leerjaar hun leeftijdsgenoten op sleeptouw: Ze willen hen alles vertellen over de Europese verkiezingen, en over de geschiedenis, lidstaten, beslissingen en uitdagingen van de EU. Ze doen dat via zowel offline als online Europese doe-opdrachten, die de leerlingen in de klas uitvoeren. Op het einde dagen zij de klassen uit met een online quiz, waarin een zin verborgen zit. Vinden de leerlingen de zin, dan wordt de klas een echte Sterrenklas! Sterrenklas 2018 loopt tussen 5 november 2018 en 9 mei 2019. Op 9 mei loot een onschuldige hand per provincie een winnaar uit de Sterrenklassen. De klassen winnen een daguitstap naar zee begin juni (datum wordt later meegedeeld). 
  • Trainingsatelier WOLF is een positief verbindend programma van Arktos om meisjes van 16 tot 25 jaar te ondersteunen in hun zoektocht naar zichzelf en hun plaats in de maatschappij. De meerdaagse is gericht naar vrouwelijke professionals die werken met die doelgroep.
  • Broed je op een creatief project met een kunstenaar of cultuureducatieve organisatie? Heb je nog financiële ondersteuning nodig? Die vindt je op Cultuurkuur. Voor een creatieve invulling van een project op je school of met je klas kun je een beroep doen op dynamoPROJECT. Daarbij leg je met een culturele partner een langer traject af op maat van de school. Vraag alvast je subsidie aan tot en met 15 november.
  • Wil jouw school in het voorjaar van 2019 voor het eerst een schoolstraat inrichten? En ben je benieuwd naar de effecten op de gezondheid van jouw leerlingen? Lees dan snel de oproep in bijlage. Misschien kan jouw school wel deelnemen aan een onderzoek naar de gezondheidseffecten van een schoolstraat. Interesse? Snel reageren is de boodschap! Op de website ‘Paraat voor de schoolstraat’ vind je meer informatie over hoe je een schoolstraat in praktijk brengt.

We ontvingen deze vacatures van externen: